Loading
Czy żywność EKO_BIO jest naprawdę zdrowa_#natemat

Czy żywność EKO/BIO jest naprawdę zdrowa? #natemat

BIO czy nie BIO ? Które marchewki kupić? Dla części osób główną, a nawet jedyną różnicą pomiędzy produktem ekologicznym/bio, a konwencjonalnym jest cena produktu. Dlatego też często rezygnujemy z możliwości zakupu bio produktu, na rzecz tego tańszego.
Tymczasem żywność ekologiczna jest coraz łatwiej dostępna dla konsumenta więc warto przyjrzeć się jej bliżej.
Czym jest żywność organiczna/ ekologiczna wg prawa unijnego pisałam tu :<klik>

Określenia „bio”, „eko”, „organic” to określenia żywności ekologicznej czyli  takiej, która w co najmniej 95%  zawiera składniki wyprodukowane metodami ekologicznymi.
Pytanie czy rzeczywiście warto jest wydać na nią więcej pieniędzy?
Aby na nie odpowiedzieć należy poznać pewne fakty na temat żywności BIO:

  1. Jest pozbawiona chemii  (konserwantów takich jak np. benzoesany) i GMO, ale nie jest pozbawiona nawozów. W rolnictwie ekologicznym stosuje się naturalne nawozy i środki ochrony roślin.
  2. Mogą występować w niej śladowe ilości pestycydów np. z oprysków z sąsiednich pól.
  3. Nie są całkowicie pozbawione azotanów i azotynów, ale jest ich dużo mniej. Dzieje się tak dlatego ponieważ na obecność tych związków np. w marchwi i ziemniakach wpływa nie tylko sposób uprawy, ale także takie czynniki jak np. rodzaj gleby, nawodnienie i warunki klimatyczne.
  4. Nie są całkowicie pozbawione metali ciężkich takich jak rtęć, arsen, ołów czy kadm, ale jest ich z całą pewnością dużo mniej. Taki stan rzeczy, tak samo jak w punkcie wyżej jest związany ze stanem gleb wynikającym z obecnego rozwoju przemysłu i transportu. Pierwiastki te magazynowane są głównie przez grzyby.
  5. Mają większą zawartość węglowodanów ogółem oraz więcej białka.
  6. W żywności ekologicznej dopuszczone jest stosowanie niektórych środków ochrony roślin, tj. naturalnie występujących alkaloidów, garbników, związków zawierających miedź, wapń i magnez. Niektóre z nich mogą być szkodliwe. Ich pochodzenie może być naturalne lub syntetyczne.
  7. Mają większa zawartość witamin z grupy B oraz witaminy C,  i dotyczy to głównie ziemniaków, warzyw, mleka i produktów zbożowych.
  8. Mają więcej żelaza, magnezu, fosforu i potasu, a w mleku ekologicznym stwierdzono że zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 jest wyższa o 60%. Mleko takie zawiera również większa ilość witaminy E.

Myślę że zgodzisz się ze mną, że ze względu na niższe zawartości niekorzystnych dla zdrowia związków, śladową ilość pestycydów, brak sztucznych dodatków, konserwantów i hormonów warto kupować taką żywność.
Z pewnością takie produkty powinny być preferowane w żywieniu niemowląt i dzieci, kobiet w ciąży, matek karmiących, osób chorych, w podeszłym wieku, a także wegan i wegetarian. Osoby, których dieta opiera się na produktach roślinnych pochodzących z konwencjonalnych upraw, mogą doprowadzić do obecności w organizmie nadmiernych ilości azotanów i azotynów. Tymczasem spożywanie żywności ekologicznej pozwoli odciążyć organizm od nadmiaru chemii.

Jeszcze jedno – bardzo ważne

Ekożywność wpływa korzystnie na zdrowie o ile faktycznie jest tym, za co ja uważamy. Aby mieć pewność, że produkt jest ekologiczny należy poszukiwać na etykiecie unijnego logo produktów ekologicznych. Jest to połączenie zielonego liścia oznaczającego ekologię i gwiazdek symbolizujących Unię Europejską oraz numer jednostki certyfikującej.

(wzór pobrany ze strony http://europa.eu/rapid/press-release_IP-10-861_pl.htm)

znak eko

Przedrostek „eko” lub znaki przypominające „euroliść” mogą znajdować się na produktach, które wcale nie są ekologiczne. Określenia te i symbole wykorzystywane są do celów marketingowych dlatego konsumenci powinni być czujni aby nie dać się naciągnąć.

 

Przeczytaj również:

Czym jest żywność organiczna?

Jak producenci fałszują żywność?

 

Leave a Reply