Loading
Zespół jelita drażliwego IBS - co robić aby poczuć się lepiej_ Dieta FODMAP w IBS.

Zespół jelita drażliwego IBS – co robić aby poczuć się lepiej? Dieta FODMAP w IBS.

Osoby cierpiące na Zespół Jelita drażliwego nie mają łatwo. Można powiedzieć, że ich życiem rządzą dolegliwości przewodu pokarmowego – wzdęcia, gazy, zaparcia. Częściej też występują u nich schorzenia takie jak refluks, niestrawność, zespół przewlekłego zmęczenia czy różnego rodzaju bóle. Dolegliwości towarzyszące IBS występują w trakcie dnia, natomiast w nocy ustają. Jeżeli czytałaś/ czytałeś poprzedni wpis na temat Zespołu jelita drażliwego, to wiesz, że jest IBS jest chorobą, na którą nie ma niestety skutecznego leku. Środki przeciwbólowe i  rozkurczowe przypisywane przez lekarzy pomagają jedynie doraźnie, nie likwidując trwale problemu.

Dobra wiadomość jest taka, że odpowiednio dobrana dieta pomoże skutecznie złagodzić objawy. Zanim przejdę do omawiania zasad diety chcę zwrócić Twoją uwagę na kilka innych faktów, związanych z żywieniem i stylem życia osoby cierpiącej na IBS:

  1. Posiłki należy spożywać bez pośpiechu – powoli w spokojnej atmosferze.
  2. Należy unikać przepełniania żołądka, a co za tym idzie jeść niewielkie porcje.
  3. Zaleca się stosowanie metod relaksacji – np. praktyki jogi lub medytacji.

Dlaczego o tym piszę? Ponieważ IBS jest często nazywany nerwicą jelit, a nadmierne kurczenie się ich mięśniówki jest związane z przeżywanymi emocjami. Im bardziej osoba z IBS jest narażona na stres, tym dolegliwości bardziej wzmożone (z tego też powodu lekarze przypisują chorym środki uspokajające).

Zalecenia dietetyczne

Przechodząc do aspektu, który nie ukrywam najbardziej mnie interesuje, rozpocznę od przypomnienia Ci, że osoba z IBS musi zapomnieć o tym, że produkty powszechnie uznawane za zdrowe, niekoniecznie będą dla niej odpowiednie.

Grupa naukowców z Monash University opracowała specjalną dietę FODMAP, która prawidłowo stosowana jest skuteczna w większości przypadków. Wyniki badań wykazały złagodzenie objawów u aż 74% badanych, którzy przestrzegali ograniczeń.

Główne założenie tego sposobu żywienia opiera się na początkowej eliminacji, a potem ograniczeniu produktów z wysoką zawartością tzw FODMAP czyli fermentujących oligo-, di- i mono- oraz poliolisacharydów.

Dieta z niską zawartością FODMAP składa się z dwóch faz:

I faza – eliminacyjna

Podczas fazy I wyklucza się całkowicie pokarmy o wysokiej zawartości FODMAP na ok 6 – 8 tygodni. Wiążą się z tym pewne restrykcje, ale naprawdę to nie jest dieta na całe życie. Po tym okresie można zacząć poszukiwanie swojego poziomu tolerancji dla wykluczonych produktów, co za tym idzie wejść w 2 fazę.

II faza

Polega na rozszerzaniu diety poprzez wprowadzanie do niej nowych produktów (tych z wysoką zawartością FODMAP) Ten etap, ma  bardzo indywidualną formę, ponieważ pozwala dowiedzieć się, jakie produkty szkodzą, a jakie są tolerowane przez organizm. Warto przeprowadzić tę fazę bardzo starannie ponieważ nie wszystkie produkty z dużą zawartością FODMAP szkodzą choremu. W związku z tym, warto jest jak najszybciej je poznać i jeść aby nie nabawić się niedoborów pokarmowych.

Jak wprowadzać produkty w fazie II do diety?

  • Oddzielnie wprowadza się produkty z laktozą, a oddzielnie z fruktozą (owoce i pozostałe wykluczone).
    Chodzi o to, abyście mogli ocenić, czy dominują u Was objawy nietolerancji laktozy, czy fruktozy, a może negatywne reakcje ograniczają się tylko do wybranych produktów.
  • Nigdy nie wprowadza się kilku produktów wykluczonych w fazie I na raz, bo to utrudnia, a wręcz uniemożliwia identyfikację żywności nasilającej objawy IBS.

Tabela produktów z wysoką i niską zawartością FODMAP (klik)

W przypadku zaburzeń czynnościowych przewodu pokarmowego  jakim jest IBS podstawowe znaczenie ma prawidłowo skomponowana i przestrzegana dieta eliminacyjna. Wysoki stopień jej przestrzegania przyczyni się dp szybkiej poprawy samopoczucia i lepszej jakości życia osób cierpiących wcześniej z powodu wzdęć, bólów brzucha i biegunek. W opracowaniu prawidłowego jadłospisu wskazana jest pomoc dietetyka lub żywieniowca tak, by eliminując niektóre produkty z diety zapewnić jej prawidłowe zbilansowanie, np. pod kątem zawartości istotnych dla zdrowia składników odżywczych.

➡️ Jelito drażliwe 🤨 czyli Zespół Jelita Drażliwego (ZJD, IBS) to nieprzyjemna, przewlekła choroba objawiająca się…

Opublikowany przez Codziennie zdrowie – dietetyka i żywienie Niedziela, 29 lipca 2018

Zajrzyj tu:

 

 

 

 

Leave a Reply