Loading
planowanie-posiłków

Planowanie posiłków na cały tydzień

Trochę to trwało zanim przekonałam się, że planowanie nie musi dotyczyć jedynie czynności, które mam do wykonania w pracy,  w domu, albo rozplanowania nauki przed sesją na studiach. Od czasu jednak gdy zajmuję się projektowaniem jadłospisów i wyliczam skrupulatnie ile gramów danego produktu jest potrzebne do danego posiłku, gdy dzielę potrzebne produkty na kategorie (pieczywo i produkty zbożowe, warzywa i owoce, nabiał, orzechy i ziarna, mięso, tłuszcze, napoje, inne) widzę jak wiele plusów ma planowanie posiłków. Niezależnie od tego czy robi to za Ciebie Twój dietetyk, czy planujesz posiłki sama, warto robić to z głową. Przyznam szczerze, że zdarzało się kiedyś, że moje zakupy polegały na wrzucaniu do koszyka wszystkiego tego na, co miałam ochotę – bez żadnego planu, po prostu z myślą, że może coś z tego ugotuję w tygodniu. Do czego to prowadziło? Do wyrzucania dużych ilości jedzenia. Coś okropnego… marnotrawienie jedzenia oraz pieniędzy. Na szczęście to przeszłość. Od kilku lat planuję posiłki, a zakupy robię zgodnie z listą.
Postanowiłam podzielić się z Tobą moimi sposobami na racjonalne zakupy i planowanie posiłków.
Oczywiście nie namawiam Cię aby planować posiłki, co do grama. Ja robię tak gdy układam jadłospisy dla innych – gdy muszę pilnować ilości kalorii i makroskładników 🙂

Planowanie posiłków – czy rzeczywiście jest mi potrzebne?

Mogą odezwać się głosy mówiące, że takie planowanie zabija spontaniczność w kuchni i niesie pewne ograniczenia, bo przecież wcale nie muszę mieć w środę ochoty za makaron ze szpinakiem, który zaplanowałam sobie w sobotę w PLANNERZE. Dlatego przedstawię Ci korzyści z planowania posiłków. Poinformuj mnie koniecznie czy Cię przekonałam 🙂

Korzysta na tym Twoje zdrowie, Twój organizm bo:

  • wiesz co zjesz, wiesz, że zjesz i kontrolujesz to

Dzięki temu, że zaplanujesz posiłki z wyprzedzeniem nie  będziesz musiała na zawołanie podejmować decyzji co ugotować na obiad. Znasz to? wpadasz po pracy do sklepu i kupujesz przypadkowe produkty. Czasami nie masz czasu na gotowanie bo przecież musiałaś jeszcze wjechać do marketu. Kupujesz więc półprodukty albo gotowca. No i co? no nic. Ale dobrze wiemy, że to nie jest ani zbyt zdrowe, ani zbyt smaczne. Albo inne zdarzenie.. masz tyle na głowie, że nie pamiętasz, albo nie chcesz pamiętać o śniadaniu, obiedzie. W rezultacie dopiero późnym wieczorem chłoniesz ile lodówka dała. Takie sytuacje sprawiają, że nie kontrolujesz ani ilości ani jakości tego, czym się żywisz. Co jest dalej? waga w górę, złe samopoczucie, chroniczne zmęczenie?
Planowanie posiłków pozwala na kontrolę tego, co zjesz. Może sprawić, że będziesz jadła regularnie i lepiej się czuła, nie będziesz musiała podjadać. Dzięki planowaniu posiłków łatwiej będzie Ci kontrolować wagę i prowadzić zdrowy styl życia.

  • będziesz spożywać bardziej różnorodne posiłki

Planując z wyprzedzeniem będziesz mogła zadbać o to, aby tygodniowe menu nie było nudne, ale składało się z różnorodnych składników. W poszukiwaniu pomysłów przeglądaj internet i korzystaj z wartościowych stron z przepisami. Korzystaj też z przepisów oraz jadłospisów umieszczonych na tej stronie 🙂

Zyskujesz czas

Czas jest czymś czego nam zawsze brakuje. Każdy z nas chce mieć CZAS na wszystko, co chcielibyśmy zrobić. Dlatego warto szukać sposobów na to, aby go trochę odzyskać. Ja tak zrobiłam. Posiłki na każdy kolejny tydzień planuję zwykle w czwartek lub piątek wieczorem. Zajmuje mi to około godziny. Sporządzam listę zakupów i w sobotę  udaję się z nią do sklepu. Dzięki temu zakupy przebiegają sprawnie, a ja nie kupuję niepotrzebnych rzeczy, które wydają mi się potrzebne w danej chwili, a później się przeterminowują… tu kłania się kolejna korzyć

Oszczędzisz pieniądze

Jeśli robisz zakupy raz w tygodniu na cały tydzień to uwierz mi one będą tak wielkie, że nie pokusi Cię sięgać po coś co nie było zaplanowane. Oszczędzisz na tym…a Twoje zdrowie skorzysta bo prawdopodobnie nie dasz się ponieść niezdrowym zachciankom.  Ile razy tak było, że wchodząc do marketu po jedną rzecz wracasz z całą siatką bo jeszcze to i to, a tu okazja a tu promocja.

Nie marnujesz jedzenia

nie kupujesz też dodatkowych, zupełnie niepotrzebnych rzeczy. Niech podniesie rękę ten, kto poszedł do sklepu tylko po bułki i nie przyniósł nic więcej. Dobrze wiemy, że to jest praktycznie niemożliwe. Zawsze znajdzie się coś, na co mamy ochotę, a to chipsy, a to jakieś czekoladki. Zakupy robione raz w tygodniu nie tylko dadzą odetchnąć Twojemu portfelowi, ale przyczynią się pozytywnie Twojemu zdrowiu – jedno wyjście oznacza mniej pokus. Dodatkowo dzięki planowaniu posiłków wiesz dokładnie jakie produkty musisz kupić, a które to produkty zużyjesz podczas gotowania w nadchodzącym tygodniu. Wykorzystane do maksimum produkty oznaczają ograniczenie marnowania jedzenia do minimum, a co za tym idzie oszczędność pieniędzy. To kwestia organizacji, ale uwierzcie mi, że praktyka czyni mistrza, a naprawdę warto nad tym popracować aby nie dopuścić do tego aby w naszym koszu na śmieci lądowało jedzenie.

Jak zaplanować posiłki krok po kroku

KROK 1: Przejrzyj lodówkę, zamrażarkę i inne miejsca, w których przechowujesz jedzenie.

Rozpocznij planowanie od produktów, które już posiadasz.

KROK 2: Twórz bazę ulubionych potraw.

Korzystaj z internetu, ulubione przepisy dodawaj do ulubionych, przeglądaj książki z przepisami i zaznaczaj interesujące potrawy.

KROK 3: Skorzystaj z plannera

W odpowiednie kratki plannera przepisz nazwę potrawy, z której skorzystasz. Szczegółowe instrukcje przygotowywania potrawy niech zostaną w książce z której korzystałaś lub na stronie internetowej. Dzięki zakładkom w przeglądarce internetowej będziesz mogła wrócić do nich w każdej chwili. Unikniesz tym samym zbyt wielu luźnych kartek. W plannerze jest miejsce aż dla 5-ciu posiłków w ciągu dnia. Oczywiście to zależy od Ciebie czy zjesz 3,4 czy 5 posiłków.

KROK 4:

Stwórz listę potrzebnych produktów i  zweryfikuj ją z zwartością swojej lodówki , zamrażarki i szafek z jedzeniem…

KROK 5: Stwórz listę zakupów.

Spisz wszystkie produkty, które będą Ci potrzebne do przygotowania posiłków w danym tygodniu. Przygotowałam dla Ciebie listę zakupów z podziałem produktów na kategorie : pieczywo i produkty zbożowe, warzywa i owoce, nabiał, orzechy i ziarna, mięso, tłuszcze, napoje, inne.

KROK 6: Idź na zakupy,  a zaoszczędzony czas i pieniążki przeznacz na co chcesz, ja przeznaczam na książki 😉

Do pobrania:

planner zdrowych posilkow

lista zdrowych zakupów

planowanie-posiłków

Leave a Reply