Loading
dlaczego-tyjesz

Od czego tyjesz?

Czy winny temu jest tłuszcz? Czy warto kupować produkty typu “light”?

Za przyczynę otyłości uważa się nadmiar energii przy zbyt niskiej aktywności fizycznej. Składniki, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu możemy  podzielić na białka, tłuszcze, cukry, witaminy i związki mineralne. Jednak to tłuszcze cały czas są obwiniane za tycie, a jest to bezzasadne. To błędne przekonanie może wynikać z wysokiej kaloryczności tłuszczu ponieważ faktem jest, że 1 g tłuszczu dostarcza 9 kcal, podczas gdy 1 g białka i cukru tylko 4 kcal.

Obecnie wśród społeczeństwa panuje epidemia otyłości. Jednak jej rzeczywistą przyczyną jest przede wszystkim stosowanie diety niskotłuszczowej, wysokowęglowodanowej.

Nadmiar węglowodanów w diecie powoduje gwałtowny wzrost poziomu insuliny, która jest potrzebna do tego, aby glukoza dostała się do komórek – gdzie posłuży jako źródło energii, lub też zostanie zmagazynowana jako glikogen bądź przekształcona w tłuszcz w komórkach tłuszczowych (trójglicerydy).

dieta-na-piekna-skore

Produkty typu light

Producenci przekonują, że taka żywność pomoże w odchudzaniu, a my – konsumenci ufamy, że to zdrowy i słuszny wybór. Niestety w produktach tego typu często przy zmniejszeniu ilości tłuszczu dodaje się więcej cukrów prostych, albo ordynarnie zastępuje się tłuszcz syropem wysokofruktozowym.

Syropy glukozowo-fruktozowy, fruktozowo-glukozowy,  wysokofruktozowy

Są powszechnie wykorzystywane w przemyśle spożywczym. Dlaczego?  Dlatego, że ich stosowanie jest tanie,  bardziej wydajne niż dodawanie sacharozy, a niektóre produkty spożywcze z dodatkiem syropów wysokofruktozowych są…jeszcze smaczniejsze. Niestety fruktoza to taka metaboliczna pułapka. Ze względu na bardzo szybkie przemiany, które odbywają się poza hormonalną kontrolą organizmu, nadmiar fruktozy w całości jest przekształcany w trójglicerydy. Te z kolei są  magazynowane w tkance tłuszczowej i przyczyniają się do rozwoju miażdżycy i stanów zapalnych. Innymi słowy – zjedzenie produktu o wysokiej zawartości fruktozy nie powoduje wytworzenia sygnału “stop”, który ma za zadanie  hamować łaknienie.W związku z tym, fruktoza sprzyja tyciu bardziej niż jakiekolwiek inne składniki diety.

Owoce zawierają fruktozę – czy jabłko sprawi, że przytyję?

Jedna czy dwie porcje owoców dziennie nie spowodują, że przytyjesz. Owoce zawierają mnóstwo  witamin, minerałów i innych cennych dla organizmu składników. Instytut Żywności i Żywienie zaleca aby przy diecie redukcyjnej 1000 kcal spożywać 1-2 porcje owoców, po ok 100g (1 szt. średniego owoca, typu jabłko, banan, pomarańcza lub 1 szklanka drobnych owoców).

dlaczego-tyjesz

Tłuszcz, a otyłość

Tłuszcze w odróżnieniu od cukrów prostych – fruktozy, glukozy wpływają na zwiększenie uczucia sytości.

Kwasy tłuszczowe jedno- i wielonienasycone (ich źródła to: oleje roślinne, orzechy, awokado, owoce morza, ryby) wywierają korzystne oddziaływanie na organizm człowieka poprzez zapobieganie rozwojowi otyłości, chorobom układu krążenia, cukrzycy typu 2 czy insulinooporności.

Nasycone kwasy tłuszczowe (źródła: masło, sery, mięso, produkty mięsne) oraz kwasy tłuszczowe typu trans  stanowią natomiast czynniki ryzyka.

Kwasy tłuszczowe typu trans obecne są w różnego rodzaju wyrobach ciastkarskich, batonach czekoladowych, chałwach, zupach i sosach w proszku, margarynach i oczywiście w fast-foodach. Konsekwencją jest kumulacja lipidów w komórkach brzusznej tkanki tłuszczowej.

Banany na diecie? Czy banany tuczą, bo podobno są tłuste?

Jeden banan średniej wielkości ma około 120 kcal. Jest to owoc niskobiałkowy i niskotłuszczowy, zawiera witaminę C, fosfor, potas, magnez i inne witaminy i mikroelementy.

Banan należy do jednych z najbardziej kalorycznych owoców, ale to nie wystarczy, aby uznać go za tuczący. Banan jest bardzo pożywnym, słodkim i  pożądanym w diecie źródłem energii. Oprócz tego nadaje się do słodzenia, różnych potraw, świetnie sprawdza się jako składnik wszelkiego rodzaju koktajli – tych odchudzających również!  wystarczy połączyć go ze szpinakiem i otrzymamy idealne drugie śniadanie.

Na pewno banan nie jest zakazanym produktem dla osób będących na diecie.

Podsumowanie

Okazuje się, że za tycie odpowiadają w głównie przyjmowane w nadmiarze węglowodany. Trzeba mieć świadomość, że ich źródłem są nie tylko słodkie przekąski ale także: makaron, pieczywo, ryż, kasze, płatki owsiane, czy otręby. Tłuszcze mimo swojej kaloryczności absolutnie nie zasługują na wyeliminowanie ich z diety. Są one potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu! Warto dostarczać zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe, zaś ograniczać tłuszcze nasycone.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Leave a Reply