Loading

Nawadniaj się !

Organizm człowieka przeciętnie w 60% składa się z wody, jednak jej zawartość zmienia się w różnych okresach życia. Regularne nawadnianie organizmu zapewnia utrzymanie prawidłowego bilansu wodnego. Ze względu na to, że organizm człowieka nie jest w stanie magazynować większej ilości wody, musimy ją stale uzupełniać.

Po czym poznać że jesteśmy odwodnieni?

Już przy utracie wody w granicach 2-3% masy ciała obniża się wydolność fizyczna, utrata 5-8% prowadzi do osłabienia wydolności zarówno fizycznej i psychicznej, natomiast niedobór 20% może doprowadzić do zgonu. Mamy więc do czynienia ze sprawą niemałej wagi.

Cała trudność polega na tym, że objawy odwodnienia  bywają czasami nie zupełnie oczywiste.

Bywa, że uczucie pragnienia, nie pojawia się i nie kojarzymy symptomów z brakiem wody w organizmie, jest tak np. w stresie, który powoduje że przestajemy odczuwać zarówno pragnienie jak i głód. Z tego powodu najlepszym rozwiązaniem jest regularne sięganie po butelkę wody.

Jak pić?

Żeby przywrócić odpowiedni bilans wodny należy pić powoli i regularnie niezbyt duże ilości wody. Błędem jest wypijanie jednorazowo zbyt dużej ilości wody. Jest to nieefektywne bo nasz organizm nie zdąży przyswoić płynu i wydali go bardzo szybko pozbywając się przy okazji ważnych składników mineralnych.

Ile wypić?

To uzależnione jest m.in. od wieku, płci, temperatury otoczenia i aktywności fizycznej. Najwięcej wody potrzebujemy podczas upałów oraz wysiłku fizycznego (do 4 litrów), jednak co do zasady przyjmuje się, że człowiek powinien przyjmować 30ml wody na 1 kg masy ciała.

Co pić?

Czasami aby zaspokoić pragnienie w upalny dzień  sięgamy po zimne, smakowe, gazowane napoje, mrożoną kawę lub herbatę. Zdecydowanie nie jest to najlepszy wybór. Zamiast tego powinniśmy sięgnąć po niskozmineralizowaną wodę. Taka woda będzie najbardziej neutralna dla organizmu – brak interakcji z lekami czy pożywieniem. Nie zawiera też zbędnych kalorii. Istotne jest również pH wody, które powinno wynosić 7,4 – 8,5 czyli mieć odczyn zasadowy – alkaliczna woda ma najlepsze właściwości nawadniające. Doskonale dotlenia komórki i chroni je przed nowotworami, opóźnia zmęczenie mięśni, korzystnie wpływa na poziom cukru, cholesterolu, przeciwdziała otyłości i nadciśnieniu.

Woda która spełnia odpowiednie parametry jest niezbędna do funkcjonowania. Jej niedobór dość szybko odbija się na naszym zdrowiu, dlatego warto dbać o odpowiednie nawodnienie.

Przy nadmiarze obowiązków bardzo łatwo zapomnieć o tym postanowieniu, dlatego warto przetestować specjalnie przeznaczone do tego celu aplikacje na telefon t.j. WypijWodę, WaterTracker, Hydro, Water Your Body, Waterbalance, WaterMinder. Po wprowadzeniu informacji dot. płci, wagi i trybu życia aplikacja będzie nam przypominała o tym, aby sięgnąć po wodę.

Link do porównania wód mineralnych i źródlanych klik

Leave a Reply