Loading
Dietetyczne pytania i odpowiedzi Q&A(1)

Dietetyczne pytania i odpowiedzi Q&A

Ostatnio do mojej skrzynki mailowej wpadło sporo wiadomości. Pytacie mnie o kwestie dotyczące diety i odchudzania. Staram się odpowiadać na bieżąco, ale dodatkowo postanowiłam zamieścić wpis, w którym udzielę odpowiedzi na niektóre zadane mi pytania.

Czy mogę schudnąć bez  liczenia kalorii?

Jest taka szansa. Jeżeli Twoja dotychczasowa dieta, a pamiętajcie, że słowo „dieta” nie odnosi się tylko do  konkretnego typu diety np. redukcyjnej, dash, paleo itd. Dieta oznacza sposób odżywiania. Powtórzę – jeżeli Twoja dotychczasowa dieta obfitowała w bardzo duże ilości przetworzonych i niezdrowych produktów, to samo ich wykluczenie  może przynieść bardzo dobre efekty. Myślę, że warto od tego właśnie zacząć. Na wyeliminowaniu produktów niezdrowych skorzysta nasze ciało i umysł – nasze zdrowie.
Mimo wszystko u większości osób to nie wystarczy. Jeżeli nadwaga jest spora, do tego występują dolegliwości zdrowotne może być trudniej. Nie łatwo jest przynajmniej na początku jeść intuicyjnie w taki sposób aby nie głodować, ale równocześnie nie jeść zbyt dużo. Pamiętaj schudniesz wtedy,  kiedy będziesz jeść mniej, niż potrzebuje Twój organizm, a to wymaga kontrolowania ilości kalorii, które spożywamy.

odchudzanie

Jak mogę obliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne?

Zapotrzebowanie kaloryczne każdego z nas należy określić indywidualnie. Po tym linkiem (link) znajduje się kalkulator dzięki, któremu wyliczysz swoją przemianę materii. CPM – całkowita przemiana materii, PPM – podstawowa przemiana materii – skorzystaj ze wzoru Harrisa-Benedicta.
Aby schudnąć nie możesz przekroczyć wartości CPM – całkowitej przemiany materii, równocześnie nie jedz mnie niż Twoja PPM !!

Chcesz schudnąć? Nie możesz być głodny. Koniec kropka. W przeciwnym razie historia zatoczy koło, a Ty znowu stwierdzisz, że ten styl życia nie jest dla Ciebie i  wrócisz do starych nawyków.

Co zrobić jeśli czuję  głód późnym wieczorem lub w nocy?

I tu nasuwa się pytanie – dlaczego go czujesz? Najwyraźniej w trakcie dnia nie dostarczyłaś/dostarczyłeś sobie pożywienia w odpowiedniej dla organizmu ilości? A jak pisałam wyżej… głodowanie to nic dobrego.  Co teraz zrobić? Po prostu coś zjedz. Ale nie objadaj się i nie obwiniaj się, że skoro jesz w nocy, to i tak przytyjesz, więc wszystko co zrobiłaś/zrobiłeś dotychczas jest bez sensu. Sięgnij np. po jogurt naturalny lub inną zdrową przekąskę, ale nie myśl o niezdrowych produktach! Następnego dnia przeanalizuj swoją dietę, może jesz nieregularnie? omijasz posiłki, nie jesz śniadań? dlatego Twój organizm domaga się jedzenia wieczorami.

chili

Czy to prawda, że ostre przyprawy sprzyjają odchudzaniu?

Tak, to prawda. Taką substancją jest kapsaicyna, która działa na receptory na języku i wywołuje wrażenie ciepła i ostrego wręcz pikantnego smaku. Kapsaicyna jest w stanie pobudzić wytwarzanie ciepła w organizmie człowieka. Efekt łatwo zaobserwować podczas spożywania ostrego dania… na twarzy nagle pojawiają się kropelki potu, a my mamy wrażenie, że za chwilę spłoniemy. Ten pot na skórze równoważy wzrost temperatury i wyparowując ochładza ciało. Wytwarzanie ciepła pochłania energię, co stanowi ważny czynnik odchudzania.
Gdzie znajduje się kapsaicyna? W papryczkach chili. Substancje, które również sprzyjają odchudzaniu i przyspieszają przemianę materii występują w czarnym pieprzu, kurkumie i imbirze.

Zapraszam do komentowania i pozostawiania zadawania własnych pytań

Zapoznaj się z moimi innymi wpisami na temat odchudzania:

Psychologia odchudzania. Psychologiczne przyczyny nadwagi i otyłości.

Psychologia odchudzania cz.II Pozbądź się obsesji odchudzania i zadbaj o siebie

 

 

 

 

One comment

  1. Moja przygoda z odchudzaniem zaczęła się właśnie od wyrzucenia przetworzonego jedzenia. Waga spadła ale zatrzymała się. Gdyby nie dieta od dietetyka, sama bym sobie nie poradziła. Na szczęście już nauczyłam się jak jeść i udaje mi się trzymać wagę.

Leave a Reply