Loading
dieta-panny-młodej

Dieta panny młodej.

Podczas przygotowań przedślubnych zdrowa dieta czasami odchodzi na dalszy plan. Mamy dużo na głowie – przymiarki, spotkania z organizatorami, ostateczne ustalenia, zapraszanie gości, nauki w kościele, lekcje pierwszego tańca, wybór kwiatów, dekoracji i dogrywanie wszelkich szczegółów… Nawet jeśli zlecamy część spraw, to i tak nad wszystkim trzeba czuwać bo to przecież „nasz dzień”, i nawet jeśli jesteśmy świetnie zorganizowane i zaczęłyśmy przygotowania dużo wcześniej, to i tak spraw jest na tyle dużo, że potrafią spędzić sen z powiek. Stres sprawia, że zaczynamy sięgać po niezdrowe przekąski i dania typu fast food, a później nasza skóra zmaga się z konsekwencjami. Nie mówiąc o tym, że mamy „szansę” przybrać parę kilo 😉

Co zatem zmienić w diecie, aby tego dnia prezentować się pięknie? Mieć dużo energii i czuć się dobrze? Zapraszam do czytania.

dieta-panny-młodej

Dobry bilans

Dieta przyszłej panny młodej powinna być zbilansowana czyli zawierać odpowiednie proporcje makroskładników: białka, tłuszczu i węglowodanów. W polskich normach zapotrzebowanie na energię z białka dla osób dorosłych waha się na poziomie od 10%  do 20% (przy umiarkowanej aktywności fizycznej). Zapotrzebowanie na energię pochodzącą z tłuszczu dla kobiet w wieku powyżej 18 lat wynosi do 35%, a z węglowodanów 45–65%.

Węglowodany

Staraj się spożywać głównie węglowodany złożone czyli zawarte w warzywach , ziarnach, roślinach strączkowych, które do krwi wchłaniają się wolniej i w związku z tym sycą na dłużej. Wybieraj bataty, buraki, marchewkę, kasze – gryczaną, jęczmienną, pęczak, komosę ryżową, ryż dziki, brązowy, pieczywa z pełnego przemiału, warzywa i mąki razowe (gryczaną, orkiszową, owsianą). Takie produkty dostarczą Ci wiele witamin, minerałów , błonnika oraz energii do działania.

Białko

Aby skóra była promienna i jędrna nie wystarczą same kremy. Na syntezę kolagenu w naszej skórze duży wpływ ma zawarte w diecie białko – zjadaj jaja, dzikiego łososia, drób również wskazany. Doskonałym źródłem białka roślinnego będą oczywiście nasiona roślin strączkowych (soczewica, ciecierzyca), tofu. Spożywanie białka z różnych źródeł zapewni zrównoważoną dawkę aminokwasów – z których zbudowane są białka.

Tłuszcze

Skóra aby była elastyczna i dobrze nawilżona potrzebuje dobrej jakości tłuszczy – czyli tłuszczy nienasyconych znajdujących się w olejach roślinnych, najlepiej tych tłoczonych na zimno.

Za optymalną proporcję nienasyconych kwasów tłuszczowych uważa się poziom 1:5 / 1:4 (Omega-3 / Omega-6). I Choć sama proporcja Omega-3 : Omega-6 jest kwestią sporną wśród dietetyków, to prawdą jest, że obecnie panująca w Europie dieta, cechuje się raczej niedoborem kwasów Omega-3. Znajdziesz je w rybach morskich i owocach morza, siemieniu i oleju lnianym, orzechach włoskich i nasionach chia. Najwięcej omega-6 znajdują się w oleju, słonecznikowym, sojowym, oleju z pestek winogron, oliwie z oliwek. Awokado zawiera bardzo dobrą proporcję kwasów tłuszczowych omega -3 i omega-6.

dieta-panny-młodej

Witaminy i minerały w diecie dla pięknej skóry, włosów i paznokci

Cynk

Jedz produkty bogate w cynk (ciecierzyca, czerwoną fasole, migdały, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, ostrygi, nasiona dyni) ponieważ pierwiastek ten jest bardzo ważny w produkcji kolagenu w skórze oraz zwalcza stany zapalne.

Witamina C

Witamina C zawarta cytrusach, brokułach, papryce, natce pietruszki, brukselce, jarmużu, truskawkach również istotnie przyczynia się do produkcji kolagenu i elastyny, ma również silne działanie antyoksydacyjne

Miedź

Miedź, podobnie jak cynk wspiera wygląd włosów, skóry i paznokci. Znajdziesz ją w ananasach, brzoskwiniach, cieciorce, kokosie, orzechach nerkowca, pestkach dyni, zielonych warzywach liściastych, jagodach goji.

Zielone warzywa liściaste

Zielone warzywa liściaste takie jak szpinak czy jarmuż zawierają dużo antyoksydantów, więc są szczególnie ważne dla twojej skóry. Zawierają duże ilości witaminy A, która wspomaga leczenie trądziku i naprawia uszkodzoną skórę;  kwas foliowy, beta-karoten, witaminy z grupy B, witamina E, żelazo, wapń, magnez i potas, czyli wszystkie witaminy i minerały wspomagające urodę. Dodawaj je do koktajli

Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B zapewniają właściwe nawilżenie i jędrność skóry oraz dbają o jej gładkość. Niedobór witaminy B2 przejawia się nadmierną suchą skórą, co wynika z faktu, że witamina B2 kontroluje procesy rogowacenia i regeneracji naskórka. Zaś witamina B3 odpowiada w głównie za poziom nawilżenia skóry. Źródłem witaminy B2 są: przetwory zbożowe z pełnego ziarna, mleko i jego przetwory mięso oraz ryby. Natomiast witaminę B3 znajdziemy w: produktach mięsnych przede wszystkim chudych mięsach, rybach oraz jajach.

Witamina E

Witamina E to witamina młodości – bardzo ważny przeciwutleniacz, który chroni komórki przed uszkodzeniami. Znajduje się w oleju słonecznikowym, kukurydzianym, z pestek winogron, orzechach laskowych, migdałach, ziarna zbóż, tłustych rybach

Witamina D

  Zadbaj o właściwy poziom witaminę D – Jej deficyt powoduje pogarszanie się jakości skóry, uwidacznianie objawów jej starzenia się, zwiększenie wrażliwości skóry na stany chorobowe i zaburzenia procesu złuszczania naskórka. Witaminę D dostarczy łosoś, sardynki, żółtka jaj. Warto również skorzystać z suplementów diety.

Fermentowana żywność

Spożywaj fermentowaną żywność – kiszonki, kapustę lub suplementy z probiotykami, które wspomogą florę jelitową – ułatwią trawienie i wchłanianie składników odżywczych z diety.

 Siarka

 Siarka odgrywa ogromną rolę w procesie regeneracji naskórka – hamuje starzenie się skóry. Jest także bardzo pomocna w leczeniu chorób skóry. Znajdziesz ją w mięsie, rybach, jajach, czosnku, cebuli, morelach, brokułach.

Pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu

Picie co najmniej 1,5-2  litrów wody zaprocentuje piękną cerą i skórą. Zawsze miej przy sobie butelkę wody. Nawilżanie kremami powinno być jedynie uzupełnieniem pielęgnacji.

smoothies

Zdrowe przepisy do wypróbowania

odzywcze-pralinki_s(klik)

salatka_truskawkowa_s(klik)

Omega-3Omega-6_s(klik)

Kaszotto z grzybami_s(klik)

 

 

 

Leave a Reply