Loading
dieta-a-depresja

Depresja, a dieta.

Depresja to obecnie jedna z najczęstszych chorób jaka dotyka ludzi dorosłych. Uważa się, że do 2022 roku depresja zajmie drugie miejsce wśród chorób powodujących niepełnosprawność. Badania pokazują, że współczesna dieta, uboga w składniki odżywcze (witaminy i minerały), a obfitująca w cukier, nasycone kwasy tłuszczowe, tłuszcze trans oraz omega-6 może znacząco przyczyniać się do wzrostu zachorowalności na to schorzenie. Dlatego jedną z form leczenia alternatywnego jest leczenie poprzez dietę. Ta metoda nie koliduje z tradycyjnym leczeniem farmakologicznym, może być również cennym sposobem jego wspomagania, a także formą zapobiegania depresji.

Zalecenia żywieniowe

1.Spożywać pokarmy zawierające kwasy omega-3

Badania pokazują, że depresja związana jest z niedoborami kwasów omega-3 oraz ze zwiększonym spożywaniem kwasów omega-6. Dowodzą też, że społeczeństwa spożywające dużo ryb mają znacząco zmniejszone ryzyko wystąpienia depresji.

Kwasy omega-3 znajdują się w rybach (makrela, sardynki, pstrąg tęczowy, łosoś, dorsz, śledź), olejach (lniany, rzepakowy, z orzecha włoskiego).

depresja, a dieta
depresja, a dieta

2. Spożywać pokarmy zawierające kwas foliowy

Najwięcej kwasu foliowego można  znaleźć w zielonych warzywach (sałata, szpinak, kapusta włoska, brukselka), w roślinach strączkowych (np. groch, fasola) oraz w pełnych ziarnach zbóż. Niestety kwas foliowy łatwo ulega utlenieniu podczas gotowania dlatego najlepszym jego źródłem są surowe owoce i warzywa. Warto wiedzieć, że przechowanie ich w miejscach chłodnych i  ciemnych również pomoże zachować wysoką zawartość tego składnika.

depresja, a dieta
depresja, a dieta

Udowodniono że niedobór kwasu foliowego ma związek z występowaniem stanów lękowych, agresji oraz nadpobudliwości. Badania przeprowadzone wśród osób chorujących na depresję ujawniają, że u ponad 40% pacjentów występuje niedobór kwasu foliowego. Ponadto im większy był niedobór kwasu foliowego, tym cięższe objawy depresji obserwowano i tym gorsza była odpowiedź na leczenie farmakologiczne.

Określono dawkę kwasu foliowego pozytywnie wpływającą na zniesienie objawów depresyjnych – 0,8 mg na dobę.

Jakie osoby są narażone na niedobór kwasu foliowego?

Kobiety w ciąży, dzieci i młodzież w okresie intensywnego wzrostu, osoby starsze zażywające leki wpływające na metabolizm kwasu foliowego, osoby stosujące nieprawidłową dietę, osoby z zaburzeniami wchłaniania witamin, nadużywające alkoholu oraz palące, a także pijące duże ilości kawy.

3. Dostarczać pozostałe witaminy i minerały

  • Witaminy z grupy B (B6, B12)
  • Witamina C
  • Witaminy rozpuszczalne  w tłuszczach A,D,E,K
  • Magnez (znajduje się w suszonych owocach oraz warzywach strączkowych, a także orzechach).

4. Unikać niedoborów tryptofanu

Tryptofan jest niezbędnym aminokwasem, którego organizm nie potrafi sam wytworzyć i należy go dostarczać z dietą. Produktami zasobnymi w tryptofan są pokarmy zwierzęce bogate w białko – pełnotłuste produkty mleczne, jajka, mięso i ryby,owoce morza, a także banany.

Nie zaleca się stosowania doustnej suplementacji tryptofanem ze względu na kilka przypadków śmiertelnych spowodowanych nieodpowiedzialną produkcją tej substancji.

 

Interesujący raport…

Brytyjska organizacja Sustain prowadząca kampanię na rzecz poprawy jakości jedzenia opublikowała raport pt. “Zmień dietę, zmień umysł”, który głosi, że “Jedzenie może mieć natychmiastowy i długotrwały wpływ na zdrowie psychiczne i zachowanie człowieka z powodu oddziaływania na strukturę i funkcje mózgu”. Raport zwraca uwagę na coraz mocniejsze dowody naukowe w kwestii wpływu złej diety – ubogiej w kwasy tłuszczowe omega-3, kwas foliowy i witaminy na nastrój oraz rozwój takich chorób jak schizofrenia.

Tymczasem dieta Brytyjczyków to głównie przekąski, szybkie dania, potrawy na wynos, batony czekoladowe i chipsy, zapijane litrem lub dwoma litrami coli dziennie, co dodatkowo dostarcza ogromne ilości cukru do organizmu. W raporcie czytamy na temat korzystnego wpływu zastosowanej dietoterapii na kondycję psychiczną pacjentów.

Podsumowanie

Czynnik żywieniowy w kontekście depresji był bardzo długo bagatelizowany. Obecnie prowadzi się coraz więcej badań, których wyniki jednoznacznie wskazują na istnienie związku pomiędzy dietą, a ryzykiem wystąpienia depresji. Wobec tego zaburzenie to stawia przed dietoterapią istotne działanie prewencyjne i terapeutyczne.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz