Loading

Czy mrożone owoce i warzywa są zdrowe? Które produkty warto mrozić? I w jaki sposób?

Mrożenie to najpopularniejsza  i najzdrowsza metoda przedłużania trwałości produktów, która pozwala utrzymać naturalny kolor i smak. Korzystamy z niej codziennie i nie raz większość z nas zadawała sobie pytanie, czy takie jedzenie ma wartość?

Zatem…

żeby mrożonki zachowały możliwie jak najwięcej odżywczych składników…

najkorzystniejsze jest mrożenie w temperaturze poniżej -18oC. Wówczas procesy chemiczne i biologiczne zostają znacząco zahamowane.  Mimo, że większość drobnoustrojów przeżywa zamrożenie to nie mają możliwości rozwoju ponieważ woda przechodzi w lód i staje się dla nich niedostępna.

Zawartość witamin nieznacznie się zmienia. Witamina C jest raczej stabilna i jej straty nie są znaczne –  ok.15%. Podobnie jest z antocyjanami (cennymi przeciwutleniaczami) i witaminami z grupy B (poza kwasem foliowym). Przestrzegając odpowiedniej temperatury podczas zamrażania jesteśmy w stanie zapewnić sobie zdrowe, odżywcze produkty przez cały rok.

Jak przygotować produkt do zamrożenia?

Ogólne zasady są bardzo proste, poniżej 5 kroków:

  1. wybieramy warzywa/owoce, które nie są jeszcze w pełni dojrzałe,
  2. myjemy (przy użyciu szczotki lub czyścika),
  3. dobrze osuszamy ręcznikiem,
  4. kroimy na plasterki, w kostkę, w słupki, siekamy lub zostawiamy w całości (w zależności od rodzaju produktu przeznaczonego do zamrażania) pozbawiamy szypułek, gniazd nasiennych itp.,
  5. przekładamy do torebek i wyciskamy z nich jak najwięcej powietrza, na torebkach umieszczamy kartkę z datą (niektórzy przed zapakowaniem w torebki rozkładają produkty na blaszy i w ten sposób mrożą je przez 24 h).,

Czynnością nieobowiązkową, ale pozwalającą m.in. na bardziej dokładne pozbycie się z produktu różnych zanieczyszczeń i drobnoustrojów jest blanszowanie.

Jeżeli zdecydujemy się na ten zabieg to po kroku 4 zagotowujemy wodę i do wrzątku porcjami wkładamy warzywa, możemy też blanszować na parze jeżeli dysponujemy np. koszykiem do blanszowania na parze. Po 2-4 minutowym blanszowaniu (na parze 1-2 minuty dłużej), przekładamy warzywa do wody z lodem i chłodzimy. Następnie dokładnie osuszamy i mrozimy.

Które produkty warto mrozić?

Nie każde owoce czy warzywa „nadają się” do tego. Mroziliście kiedyś gruszkę? Po rozmrożeniu uzyskujemy papkę bez smaku… nie ma to zatem większego sensu (chyba że mrozimy ją w syropie). Podobnie jest z jabłkami, które częściej wekujemy niż mrozimy, ale jeżeli ktoś bardzo chce je mrozić to na wszystko znajdzie się sposób… nawet na pomidory, które można wykorzystać zimą do duszenia, sosów czy zup. Jest to dużo zdrowszy sposób przygotowywania potraw na bazie pomidorów niż korzystanie z gotowych pomidorów w puszkach.

Najlepsze rezultaty uzyskuje się mrożąc m.in. fasolkę szparagową, brokuły, brukselki, truskawki, maliny, wiśnie, porzeczki czy jagody.

Jak najlepiej rozmrozić produkt?

Aby było zdrowo mamy do wyboru:

– rozmrażanie poprzez gotowanie na parze,

– wrzucenie produktu bezpośrednio do wrzącej wody, krótko gotując pod przykryciem.

Dobrze jeżeli gotowanie przebiega w niewielkiej ilości wody.