Loading

Anemia z powodu niedoboru żelaza, czyli jak się odżywiać przy anemii.

Główną rolą żelaza w organizmie jest uczestniczenie w transporcie tlenu we krwi. Ponadto żelazo reguluje pracę układu nerwowego i odpornościowego.
Anemia, inaczej niedokrwistość spowodowana niedoborem żelaza, jest najpowszechniej występującym niedoborem pokarmowym. Dotyka szczególnie kobiet miesiączkujących, jednak z uwagi na fakt, że ogromny wpływ na jej wystąpienie ma nieprawidłowa dieta, dotyczyć może każdej innej grupy osób. Codzienny pośpiech powoduje, że sięgamy po produkty wysoko przetworzone, zawierające konserwanty, które utrudniają przyswajanie żelaza. Do grupy osób szczególnie narażonych na niedobór żelaza należą również osoby intensywnie trenujące – biegacze długodystansowi, a także weganie i wegetarianie.

Objawy

Stwierdzenie niedokrwistości następuje po wykonaniu badania morfologii krwi obwodowej. Najczęstszym objawem niedoboru żelaza jest osłabienie – zawroty głowy, spadek siły mięśniowej i wydolności organizmu.Może dochodzić do pękania kącików ust, większej łamliwości paznokci, wypadania włosów lub obniżenia temperatury ciała, nerwowości (te ostatnie przypominają objawy niedoczynności tarczycy).

Uzupełnianie niedoborów żelaza – dieta
Źródła żelaza

Najlepsze źródła żelaza to produkty pochodzenia zwierzęcego: jaja, tłuste ryby i owoce morza, ze względu na hemową formę żelaza, która jest lepiej wchłaniana. Żelazo niehemowe występuje w produktach pochodzenia roślinnego: soczewica, fasola, groch, buraki, natka pietruszki.

 

Czynniki wpływające na przyswajalność żelaza.

Zidentyfikowano szereg substancji, które wywierają wpływ na wchłanianie żelaza. Dlatego wiedza na ich temat jest bardzo istotna przy planowaniu posiłków bogatych w żelazo.

Substancje korzystne: witamina C (naturalna i syntetyczna), obecność w posiłku mięsa, produktów fermentowanych, witamina B6, B12 oraz kwas foliowy.

 

Substancje niekorzystne: błonnik, fityniany, szczawiany,wapń,kawa,herbata,cynk oraz środki konserwujące żywność, a także kawa i herbata.

Dodatkowo czynnikami hamującymi mogą być procesy chorobowe dotykające jelita cienkiego (ponieważ tam głównie odbywa się wchłanianie żelaza) – celiakia, choroba Leśniowskiego – Crohna, a także niedobór witaminy A, który hamuje wykorzystanie rezerw żelaza.

Podsumowanie

Żelazo to pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Niedobór żelaza może, ale nie musi wynikać zawsze z tego, że jest go za mało w naszej diecie. Równie często wiąże się z nieprawidłowym łączeniem produktów, które znacząco ograniczą jego wchłanianie. Inną przyczyną jest utrata krwi lub przewlekłe stany zapalne. Efektem niedoboru jest anemia, która nieleczona prowadzi do poważnych konsekwencji.

Anemia nie wywołuje jednoznacznych objawów, ale potrafi sukcesywnie upośledzać nasze zdrowie i komfort życia. We współczesnym świecie zmęczenie, senność, problemy skórne czy kłopoty z koncentracją są na porządku dziennym i mało kto kojarzy je z anemią.
Powyższe symptomy powinny być to dla nas sygnałem do tego aby wykonać podstawowe badanie morfologiczne krwi. Warto też zwracać uwagę na właściwe komponowanie diety, aby wykorzystać maksymalnie zawarte w niej składniki mineralne.